Reflü ve Beslenme

Reflü, toplumdaki sıklığı tespit edilememekle birlikte haftada 1 kez reflü sorunu yaşayan kişiler üzerinden değerlendirildiğinde, toplumun yaklaşık %20’sinde görülen bir sağlık problemidir. Avrupa’da görülme sıklığı %5-27 arasında değişmektedir. Reflü oluşumunda, erkek ve kadın arasında belirgin bir farklılık da bulunmamaktadır. Reflü belirtileri sık sık ülser ile karıştırılsa da farklı hastalıklardır. Reflü belirtilerine sahip kişilerin en kısa zamanda uzman bir doktora görünmesi tavsiye edilir.
Günümüzde çoğu kişinin yakınması arasında yer alan reflü, önemli bir mide sorunudur. Ağızda çiğnenen besinlerin mideye gittikten sonra, besinlerin ya da bunların acı suyunun mideden yemek borusuna oradan da ağız içine geriye gelmesi reflü belirtisi olarak kabul edilir. Reflünün neden olduğu sorunların giderilmesinde, bunun önlenmesinde alınacak bazı önlemler hastalara yardımcı olabilir.
Reflü hastalarının beslenmelerine dikkat ederek, rahatsızlığın etkilerini azaltmaları mümkün olabilir. Bu beslenme şeklinde uygulanan diyette hedeflenen reflü hastalığının etkilerinin azaltılmasıdır. Bu bir kilo verme diyeti değildir. Çünkü beslenmede hastaların yaşam boyu uzak kalması gereken besinler bulunmakta, reflü için sakıncası olmayan tüketilebilecek besinler bulunmaktadır.

REFLÜ BELİRTİLERİ

Reflü belirtileri deyince ilk akla gelenler baharatlı, yağlı gıdalar, çikolata, alkol veya taze sıkılmış meyve suları tüketildiğinde artan şikayetlerdir. Mideden boğaza doğru yayılan ve daha ziyade yemekten sonra oluşan yanma, en sık görülen reflü belirtisidir. Mide içeriğinin ağza gelmesi, yutma güçlüğü, görülen diğer önemli reflü belirtileri sayılır. Ağrılı yutkunma, geğirti, hıçkırık, bulantı ve kusma ise daha ender ortaya çıkar. Reflü; yemek borusu, mide ve bağırsak sistemi dışındaki sistemlerde de belirtilere yol açabilir. Reflü öksürüğe, ses kısıklığına, diş çürüklerine ve boğaz arısına neden olabilir.

Reflünün neden olduğu sağlık sorunları

*Çocuklarda büyüme-gelişme geriliğine
* Akciğere mide sıvısı kaçmasına bağlı zatürreye,
* Larenjit, farenjit, bronşit, astım gibi solunum yolu hastalıklarına,
* Yemek borusu iltihabına (özofajit),
* Peptik darlığa (midenin bir kısmının daralması),
* Sindirim kanalı kanamalarına,
* Anemiye,
* Yemek borusu kanserine zemin hazırlayan Barrett hastalığına
* Kansere yol açabilir.

Reflü hastalarının uyması gereken beslenme kuralları

* Yemeklerin az ve sık tüketilmesine dikkat edilmelidir.
* Aşırı yağlı besinlerden uzak kalınmalı, günde öğünler 6-7 defaya bölünmelidir.
* Besinler yavaş tüketilmeli, ağızda daha uzun çiğnenmelidir.
* Sigara içen hastalar bunu bırakmalı ya da azaltmalıdır.
* Giysilerde beli sıkan kıyafetler ve kemerler olmamalıdır.
* Sıvı tüketimi yemeklerle birlikte olamamalıdır.
* Kilo problemi yaşayan reflü hastalarının kilo vermesi yararlı olur.
* Stresten kaçınmak, reflünün alevlenmesine engel olur.
* Yemek yedikten sonra ağır egzersizlerden, hızlı hareketlerden kaçınılmalıdır.